Jak zapewnić dostępność e-usług publicznych? Trwa nabór wniosków o dofinansowanie 

Opublikowano 6 grudnia 2024, 01:25
GovTech 3.12 blog 1 GrupaWW GovTech

Rozwój administracji cyfrowej to odpowiedź na współczesne wyzwania społeczne, gospodarcze i technologiczne. Wprowadzenie e-usług publicznych pozwala na łatwiejszy dostęp do urzędów dla wszystkich obywateli, także tych ze szczególnymi potrzebami.  Dlatego w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) Polska realizuje projekt „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”. 

Inicjatywa ma zapewnić finansowanie działań związanych z udoskonalaniem usług cyfrowych przez podmioty publiczne. Głównym celem jest stworzenie nowoczesnych, dostępnych e-usług, które pozwolą obywatelom w wygodny sposób załatwiać sprawy urzędowe online. Dzięki temu osoby w podeszłym wieku i osoby z niepełnosprawnością nie będą czuły się wykluczone. 

Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone? 

Dobrze, jeśli podmioty publiczne zaczną dążyć do modernizacji swoich usług oraz zwiększenia ich dostępności w formie cyfrowej. Dotyczy to zarówno działań świadczonych na rzecz obywateli (np. eliminacja barier poprzez audyty dostępności cyfrowej), jak i usprawnienia wewnętrznej administracji. Digitalizacja administracji wpłynie pozytywnie na czas świadczenia usług. Zapewni także alternatywne sposoby składania wniosków (przez Internet, bez wychodzenia z domu). Co istotne, działania te powinny dotyczyć nie tylko lokalnej społeczności, ale całej Polski. 

Działanie 2.1. Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych 

Ruszył 3 nabór do projektu nr FERC.02.01-IP.01-003/24, który wspiera inicjatywy dążące do rozwoju e-usług świadczonych przez podmioty publiczne. Dzięki programowi „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych” można uzyskać środki na wspomniane wcześniej inwestycje. 

Kto może starać się o dofinansowanie? 

Do projektu mogą przystąpić jednostki administracji rządowej (w tym podmioty, które im podlegają), sądy, organy prokuratury oraz samorządy zawodowe. Dopuszczalne są także partnerstwa tych podmiotów. Partnerem może być też m.in. organizacja pozarządowa, przedsiębiorstwo czy uczelnia wyższa. 

Jaką kwotę dofinansowania można uzyskać? 

Łączny budżet przeznaczony na realizację programu wynosi 878 183 414,88 PLN. Najwyższe możliwe dofinansowanie obejmuje 100% kwalifikowanych wydatków przewidzianych w projekcie. 

Terminy składania wniosków 

Proces aplikacyjny rozpoczął się 04.11.2024 r. i potrwa do 10.01.2025 r. Wnioski należy składać wyłącznie online, za pośrednictwem systemu informatycznego, w którym znajduje się elektroniczny formularz zgłoszeniowy. Oto link do platformy: https://lsi.cppc.gov.pl. 

Instrukcja składania wniosku za pośrednictwem systemu LSI znaleźć można na stronie Gov.pl: https://www.gov.pl/web/cppc/instrukcje-uzytkownika-systemu-lsi. 

Źródło: https://www.gov.pl/web/cppc/nabor-nr-ferc0201-ip01-00324  

https://www.gov.pl/web/cppc/spotkanie-informacyjne-dla-wnioskodawcow  

Autor: GrupaWW Govtech Redakcja