Szkolenia redaktorów treści WCAG
Program szkolenia
Tytuł szkolenia:
Dostępność cyfrowa dla redaktorów technicznych stron internetowych
Grupa docelowa:
Redaktorzy techniczni odpowiedzialni za rozwiązania techniczne, za pomocą których
są udostępniane w serwisach internetowych materiały/publikacje (tj. twórcy i administratorzy
stron i serwisów internetowych oraz twórcy oprogramowania dla urządzeń mobilnych).
Cel główny:
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy, dzięki której uczestnicy podniosą swoje kompetencje w
zakresie tworzenia stron i serwisów internetowych oraz pisania oprogramowania dla urządzeń
mobilnych, zgodnie z obowiązującym standardem WCAG i zaleceniami wynikającymi z polskiego
prawa oraz w zakresie zagadnień dotyczących dostępności oraz skutecznej komunikacji.
Cele szczegółowe:
Wiedza:
W trakcie szkolenia uczestnik/czka:
- pozna standardy cyfrowej – komponent⠀(WCAG)
- dowie się, jakie są obowiązki urzędów administracji publicznej w zakresie zapewnienia dostępności wynikające z przepisów prawa krajowego i międzynarodowego, w szczególności ustawy o zapewnianiu dostępności osobom z różnymi potrzebami, ustawy o dostępności cyfrowej oraz ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania
- pozna użycie poszczególnych elementów w publikowanych treściach w świetle obowiązującego standardu WCAG (kolory, grafika, multimedia, prezentacja, standardy, struktura, tabele, tekst),
- pozna oprogramowanie i urządzenia wspomagające w kontekście obowiązującego standardu WCAG, w tym czytnik ekranu dla niewidomych i program powiększający dla użytkowników słabowidzących,
- pozna najczęstsze problemy związane z dostępnością cyfrową dokumentów Word, PDF, Excel, PowerPoint,
- dowie się, jak redagować dostępne treści/komunikaty internetowe, zgodnie z obowiązującym standardem WCAG,
- dowie się, jakie są najczęstsze problemy związane z dostępnością publikowanych treści, w szczególności: opisywanie grafiki, przygotowanie transkrypcji tekstowych, elementów multimedialnych, rozdzielanie dłuższych tekstów śródtytułami, przygotowywanie dostępnych wykresów i statystyk,
- dowie się, czym jest prosty język, i pozna jego cele, adresatów oraz korzyści z jego stosowania,
- pozna prosty język w kontekście dostępności cyfrowej,
- dowie się, jakie są europejskie standardy przygotowywania tekstów w formacie ETR (tekst łatwy do czytania i zrozumienia),
- dowie się, jak badać teksty pod kątem ich zrozumiałości (indeks FOG),
- dowie się, czym się cechują teksty urzędowe i jakie są najczęstsze błędy językowe w pismach urzędowych, pozna zasady pisania prostym językiem w kontekście cech dobrego stylu,
- pozna źródła wiedzy i narzędzia przydatne podczas pisania i redagowania tekstów,
- pozna najważniejsze zasady poprawności językowej (składnia, ortografia i interpunkcja, edycja tekstu, liczebniki, skrótowce) i dowie się, jak pisać i redagować poprawne teksty,
- pozna zasady tworzenia deklaracji dostępności,
- pozna zasady przygotowania zapytań ofertowych na produkty dostępne,
- pozna najpopularniejsze CMS WordPress / Joomla,
- pozna oprogramowanie i urządzenia wspomagające, w tym czytnik ekranu dla niewidomych i program powiększający dla użytkowników słabowidzących,
- pozna sposoby sprawdzania dostępności opublikowanych treści,
- pozna narzędzia wspierające tworzenie dostępnych stron,
- pozna zasady tworzenia napisów rozszerzonych i audiodeskrypcji,
- pozna najczęstsze problemy w procesie dostosowania do wymagań obowiązującego standardu WCAG,
- pozna narzędzia do przeprowadzenia audytu dostępności cyfrowej,
- pozna narzędzia do audytowania stron WWW,
- pozna kryteria sukcesu WCAG 2.1 na poziomie A i AA,
- pozna metodologię pytań i odpowiedzi do badania stron internetowych rekomendowaną przez Wydział Dostępności KPRM,
- pozna sposoby udostępniania dostępnych treści na portalach społecznościowych,
- pozna zasady zamieszczania napisów w serwisie YouTube.
Umiejętności:
Po szkoleniu uczestnik/czka potrafi:
- przygotować informację do publikacji na stronie internetowej,
- przygotować poprawne teksty alternatywne,
- poprawnie przygotować strukturę dokumentu MS Word,
- poprawnie przygotować strukturę treści do publikacji w systemie CMS,
- wyszukać darmowe zdjęcia do publikacji,
- sprawdzić podstawowe błędy dostępności na stronie internetowej,
- sprawdzić poprawny kontrast w publikowanych przez siebie artykułach,
- tworzyć poprawne napisy rozszerzone i audiodeskrypcję,
- podać argumenty, dlaczego prosty język jest ważny dla komunikacji w ogóle oraz dla dostępności,
- stosować w praktyce zasady prostego języka oraz standardy tworzenia tekstów w formacie ETR,
- napisać i zredagować tekst poprawny językowo,
- sprawdzić poziom zrozumiałości tekstu (FOG), przeprowadzić audyt automatyczny za pomocą najpopularniejszych narzędzi, w tym Wave i Utilitia,
- sprawdzić poprawny kontrast na stronie internetowej,
- korzystać w stopniu zaawansowanym z technologii asystujących, w tym czytnika ekranu NVDA i programu Lupa.
Postawa
Po szkoleniu uczestnik/czka będzie:
- umiał/a podać argumenty, dlaczego zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest konieczne,
- potrafił/a skutecznie komunikować się z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
- zmotywowany/a do zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie wdrażania dostępności dla osób o szczególnych potrzebach,
- otwarty/a na kontakty i komunikację z osobami o szczególnych potrzebach,
- zaangażowany/a w przekazywanie wiedzy specjalistycznej w sposób zrozumiały i włączający osoby ze szczególnymi potrzebami do społeczeństwa informacyjnego.
Metody dydaktyczne:
wykład, ćwiczenia, dyskusja, analiza studiów przypadku – dedykowany projekt, burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu, prezentacja multimedialna, filmy, karty ćwiczeń,
⠀⠀opis studiów przypadku, kwestionariusze, ankiety.
Liczba godzin dydaktycznych:
24 (1 godzina dydaktyczna = 45 minut)
Liczba dni szkoleniowych – 3
Program szczegółowy
Lp. | Temat |
Metoda dydaktyczn |
Czas |
Uwagi (środki dydaktyczne) |
---|---|---|---|---|
Dzień I | ||||
1 |
Moduł
Podstawowa obsługa najpopularniejszych CMS:
Informacje ogólne
PAD CMS
WordPress
Joomla!
|
wykład, dyskusja, analizy studiów przypadku, praca na CMS PAD, Joomla! i WordPress |
45 min |
prezentacja multimedialn, aplikacje serwerowe, opisy analizy przypadku |
2 |
Moduł
Jak tworzymy dostępne cyfrowo dokumenty w pakiecie biurowym:
Word
Excel Power Point |
wykład, ćwiczenia, dyskusja, analizy studiów przypadku |
90 min |
prezentacja multimedialna, karty wiczeń:4.1, 4.2, 4.3, 4.4 |
5.1 |
Moduł
Tworzymy dostępne cyfrowo treści w najpopularniejszych CMS:
Zasady poprawnego
formatowania tekstu Grafiki Zasady tworzenia opisów alternatywnych |
wykład, ćwiczenia przy komputerze, dyskusja, analizy studiów przypadku |
90 min |
prezentacja multimedialna, opis analizy przypadku, komputer z dostępem do internetu, karty ćwiczeń: 5.1, 5.2,5.3 |
A |
Konsultacje z trenerem pytania
|
pytania i odpowiedzi |
30 min | |
Dzień II | ||||
5.2 |
Moduł Jak tworzymy/redagujemy
dostępne cyfrowo strony w CMS?
Zbiór zasad tworzenia/redagowania
stron WWW – zestaw dla redaktorów technicznych |
dyskusja, analizy studiów przypadku, ćwiczenia |
45 min | opis analizy przypadku |
7 |
Moduł 7
Jak stosujemy technologie asystujące:
Wprowadzenie
Lupa Czytnik NVDA Aplikacje mobilne |
wykład, dyskusja, analizy studiów przypadku, ćwiczenia, |
45 min |
prezentacja multimedialna, filmy poglądowe, karty ćwiczeń: 7.1, 7.2 |
8 |
Moduł 8
Omawiamy wszystkie kryteria sukcesu WCAG 2.1
Struktura WCAG 2.1
Zasady WCAG 2.1 Lista kontrolna do badania zgodności stron internetowych z wymagniami ustawy |
wykład, dyskusja, analizy studiów przypadku |
60 min | prezentacja multimedialna |
9 |
Moduł Audyt strony internetowe
Wprowadzenie
Narzędzia WAVE Web Accessibility Evaluation Toolbar ARC Toolkit Czytnik ekranu NVDA HTML Validator Utilitia Colour Contrast Analyser Narzędzia automatyczne do sprawdzania dostępności tekstu (mglistości tekstu) |
wykład, dyskusja, analizy studiów przypadku, ćwiczenia, pokaz działania walidatorów, film poglądowy audytu strony internetowej i aplikacji mobilnej |
120 min | Prezentacja multimedialna, |
B |
Konsultacje z trenerem
|
runda pytań i odpowiedzi | 30 min | |
Dzień II | ||||
Moduł
Wprowadzenie do idei prostego języka
Wprowadzenie
Idea prostego języka |
wykład, dyskusja, burza mózgów, ćwiczenia |
60 min |
Prezentacja multimedialna |
|
Moduł
Przyjazna komunikacja
Styl
Dobre praktyki |
wykład, debata, dyskusja, ćwiczenia, studium przypadku |
60 min |
Prezentacja multimedialna |
|
Moduł
Dostępność komunikacyjna
Prosty język a dostępność
ETR |
wykład, dyskusja, ćwiczenia, studium przypadku |
90 min |
Prezentacja multimedialna |
|
Moduł
Poprawność językowa w praktyce
Szkodliwe nawyki językowe
Jak to zapisać? Jak to przeczytać? Liczebniki, wyliczenia, skrótowce i inne |
ykład, ćwiczenia | 90 min |
Prezentacja multimedialna |
|
Moduł
Poprawność językowa w praktyce
Szkodliwe nawyki językowe
Jak to zapisać? Jak to przeczytać? Liczebniki, wyliczenia, skrótowce i inn |
ykład, ćwiczenia | 40 min |
Prezentacja multimedialna |
|
Moduł
Źródła pomocy językowej
Język polski w sieci
Prosty język w sieci Sprawdź swój tekst |
ykład, ćwiczenia przy komputerze |
40 min |
Prezentacja multimedialna |