Szkolenia w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Ramowy program szkolenia – Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami
(2 dni – 12 godzin)
Dzień 1 (6 godzin)
- Komunikacja jako podstawa ustalania stosunków wzajemnych z pacjentami ze szczególnymi potrzebami
- Ogólne zagadnienia dotyczące komunikacji międzyludzkiej
- Specyfika komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Budowanie motywacji personelu do przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Techniki wzmacniające kontakt z pacjentem z rożnych grup szczególnych potrzeb
- Rodzaje i funkcja pytań
- Poziomy słuchania, słuchanie aktywne
- Komunikaty werbalne i niewerbalne
- Bariery komunikacyjne, specyfika kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami
- Efektywne metody komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym niepełnosprawnymi o różnych
rodzajach dysfunkcji - Kulturowe i społeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami z niepełnosprawnościami i ze
szczególnymi potrzebami - Przeciwdziałanie stereotypom – budowanie postawy akceptacji i przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze
szczególnymi potrzebami - Tworzenie sprzyjającej atmosfery komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Dzień 2 (6 godzin)
- Komunikacja osób z niepełnosprawnościami o szczególnych potrzebach komunikacyjnych
- Dodatkowe, alternatywne kanały i metody komunikacji
- Praca z osobami z niepełnosprawnościami, stanowiska przystosowane
- Analiza stanu i podejmowanie działań poprawiających jakość komunikacji, szczególnie przestrzennej z osobami ze
szczególnymi potrzebami - Komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli jak rozpocząć rozmowę z pacjentem niemówiącym
- Poziomy umiejętności komunikacyjnych
- Partner komunikacyjny (pacjent) – definicja, rola kadry medycznej w wprowadzaniu komunikacji
- Rozwiązania wizualne AAC w placówce medycznej
- Narzędzia w komunikacji alternatywnej i wspomagającej – technologia niska i wysoka, omówienie narzędzi
- Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Zastosowanie:
• pętli indukcyjnej
• systemów FM, IR, Bluetooth
• czytników tekstu
• innych rozwiązań - Zasady savoir-vivre’u obowiązujące w kontaktach z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i ich rozwiązywanie
- Trendy rozwojowe w zakresie komunikacji