Szkolenia w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami

Ramowy program szkolenia – Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami
(2 dni – 12 godzin)

Dzień 1 (6 godzin)

  1. Komunikacja jako podstawa ustalania stosunków wzajemnych z pacjentami ze szczególnymi potrzebami
  2. Ogólne zagadnienia dotyczące komunikacji międzyludzkiej
  3. Specyfika komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
  4. Budowanie motywacji personelu do przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
  5. Techniki wzmacniające kontakt z pacjentem z rożnych grup szczególnych potrzeb
  6. Rodzaje i funkcja pytań
  7. Poziomy słuchania, słuchanie aktywne
  8. Komunikaty werbalne i niewerbalne
  9. Bariery komunikacyjne, specyfika kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami
  10. Efektywne metody komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym niepełnosprawnymi o różnych
    rodzajach dysfunkcji
  11. Kulturowe i społeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami z niepełnosprawnościami i ze
    szczególnymi potrzebami
  12. Przeciwdziałanie stereotypom – budowanie postawy akceptacji i przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze
    szczególnymi potrzebami
  13. Tworzenie sprzyjającej atmosfery komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami

Dzień 2 (6 godzin)

  1. Komunikacja osób z niepełnosprawnościami o szczególnych potrzebach komunikacyjnych
  2. Dodatkowe, alternatywne kanały i metody komunikacji
  3. Praca z osobami z niepełnosprawnościami, stanowiska przystosowane
  4. Analiza stanu i podejmowanie działań poprawiających jakość komunikacji, szczególnie przestrzennej z osobami ze
    szczególnymi potrzebami
  5. Komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli jak rozpocząć rozmowę z pacjentem niemówiącym
  6. Poziomy umiejętności komunikacyjnych
  7. Partner komunikacyjny (pacjent) – definicja, rola kadry medycznej w wprowadzaniu komunikacji
  8. Rozwiązania wizualne AAC w placówce medycznej
  9. Narzędzia w komunikacji alternatywnej i wspomagającej – technologia niska i wysoka, omówienie narzędzi
  10. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
  11. Zastosowanie:
    pętli indukcyjnej
    systemów FM, IR, Bluetooth
    czytników tekstu
    • innych rozwiązań
  12. Zasady savoir-vivre’u obowiązujące w kontaktach z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności
  13. Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i ich rozwiązywanie
  14. Trendy rozwojowe w zakresie komunikacji